Home > Embassy News
گفتمان جدید شی جین پینگ پیرامون امنیت همکاری امنیتی چین و افغانستان را به یک پله بالاتر سوق می دهد
2021-02-10 23:55

پس از هجدهمین نشست نماینده گان حزب کمونیست چین بدین سو، شی جین پینگ رئیس جمهور چین با شناسایی روند تاریخی سلسله ای مفکوره و گفتمان جدید استراتژیک، پیش بین و علمی را مطرح کرده و اقوام مختلف آن کشور را در راه ساخت و ساز جامعۀ نسبتاً مرفه هدایت کرده و مرحله جدید ساخت همه جانبه کشور مدرن سوسیالیستی را آغاز کرده است. در سال ۲۰۱۴، شی جین پینگ با مطرح کردن ابتکارانه گفتمان امنیت ملی کلی، در مورد تکمیل سیستم کار امنیتی و تقویت ظرفیت امنیتی ملی چین و همکاری امنیتی منطقوی در مرحله بعدی تدابیر راه اندازی کرده و همچنین همکاری چین و افغانستان در عرصه امنیتی را به پله بالاتری سوق می دهد.

گفتمان امنیت ملی کلی شامل ارزش ، شیوه کار و کانال مکانیزم امنیت ملی با ویژه گی های چین می باشد و دنبال سیستم امنیتی کلی مشتمل از امنیت سیاسی، امنیت ارضی، امینت نظامی، امنیت اقتصادی، امنیت فرهنگی، امنیت اجتماعی، امنیت تکنولوژیک، امنیت اطلاعاتی، امنیت اکولاژیکی، امنیت منابع، امنیت هسته ای می باشد و می تواند با چالش های بغرنج مختلف امنیتی جوابگو باشد. پس از بروز بحران کووید-۱۹ پروسه مقابله با آن بامحوریت گفتمان امنیت ملی کلی جهت موفقیت در جلوگیری از همه گیری و حفظ امنیت حیاتی و صحت مردم چینائی و جهانی شروع شده و به تدابیر پیشبینانه شی جین پینگ در عرصه امنیت غیرسنتی به شمول امنیت بیولوژیکی در این مدت اقدام شده است. در مقابله چین با بحران ویروس کرونا همیشه به مردم متمرکز شده و هم نگرانی از آینده و هم روحیه مبارزه طلبی افزایش یافته است.

طبق گفتمان امنیت ملی کلی، امنیت مشترک، جامع، مشارکتی و پایدار اصل تغییرناپذیر در مناسبات چین با کشورهای همسایه تلقی می شود. در این میان، امنیت مشترک یعنی امنیت باید عموماً برابر باشد و منفعت امنیتی هر کشور باید احترام گذاشته و تأمین شود؛ امنیت جامع یعنی هم امنیت سنتی و هم امنیت غیرسنتی را باید حفظ کرد؛ امنیت مشارکتی یعنی باید از طریق گفتگو و مشاوره امنیت کشورها و مناطق را تقویت کرد؛ امنیت پایدار یعنی باید با اهمیت دهی به انکشاف و امنیت به امنیت دائمی دست یافت.

"عاقلان و حکیمان با توجه به اوضاع و شرایط مفکوره و روش مدیریتی خود را تغییر می دهند." متفاوت با امنیت قدیم متکی به ایجاد اتحادیه نظامی و تقویت تسلیحات ، امنیت مشترک، جامع، مشارکتی و پایدار به حیث مفهوم چندبعدی معتقد است با توجه به تفاوت وضعیت امنیتی کشورها، مشکلات پیچیده در عرصه امنیت غیرسنتی و انکشاف غیرمتوازن اقتصادی و اجتماعی باید از طریق همکاری، درهای باز به انکشاف دائمی و انشکاف مشترک منطقه دست یابد نه از طریق مقابله و ائتلاف. روش ها و مفهوم گفتمان امنیت جدید خوب تر با تاریخ و واقعیت بغرنج مسئله امینتی کشورهای منطقه از جمله افغانستان سازگاری داشته و هم برای برجسته ترین مسئله امینتی کنونی راه حل ارائه داده و هم تهدیدهای گوناگون نهفته را مدنظر گرفته است. این طرح چینایی و هوشمندی چینایی در حل مسائل داغ منطقه از جمله مسئله افغانستان محسوب می گردد.

چندی پیش کنفرانس بین المللی با محور " مبارزه مشترک با تروریزم تحت شرایط جدید" در اینستیتوت مطالعات مسائل بین المللی چین تدویر شد. آقای لوه ژائوهوی معاون وزارت امور خارجه چین در این کنفرانس حاضر و سخنرانی اصلی ایراد کرد. طرف چین در کنفرانس یادشده اظهار داشت برخورد با تهدید امنیتی غیرسنتی به همکاری فرامرزی ضرورت دارد. برخورد با تهدیدهای امنیتی غیرسنتی باید پیوسته، پایدار و دوراندیشمندانه صورت گیرد نه به شکل کنش و واکنش. پدیده ای که شماری کشورها با سیاست یک جانبه گرایی و رفتار سلطه جویانه مبارزه با تروریزم را به وسیله ای سیاسی مبدل می کنند و شدیداً به همکاری های ضد تروریزم بین المللی مداخله می کنند واجب توجه و هوشیاری می باشد. در همکاری های ضد تروریزم بین المللی باید اجماع نظر بین المللی حفظ شود و به عملیات مؤثر اقدام شود و باید با یک استاندارد به پدیده تروریزم نگاه کرد و بستر ترور را قاطعانه از بین برد.

حاضرین کنفرانس یاددشه به اتفاق نظر رسیدند که وضعیت همه گیری کووید-۱۹ شرایط مبارزه با تروریزم بین المللی را پیچیده تر و شدیدتر می سازد ولی جامعه جهانی باید همیشه با اصرار چندجانبه گرایی و تقویت همبسته گی مشترکاً با چالش های امنیتی غیرسنتی از جمله تروریزم مقابله کنند. باید با موقف روشن با معیار دوگانه مخالفت کرد و اجماع نظر بین المللی را حفظ کرد و با سیاسی سازی و وسیله سازی مبارزه با تروریزم به منظور دنبال خودخواهانه نفع شخصی مخالفت کرد. باید جهت برطرف کردن علایم ظاهر و عوامل باطن تروریزم به مبارزه جامع و پیشاپیش و افراطی زدایی اهمیت داد و برای نابودی بستر رشد تروریزم کوشش کرد. باید با پیروی اصل همه شمول و باز با پیوند دادن تروریزم به کشور معین، قوم معین و دین معین مخالفت کرد.

جنگ در کشور افغانستان بیش از چهار دهه طول کشیده است. در سالیان گذشته کشور چین همواره به حکومت، استقلال و کرامت ملی افغانستان احترام می گذاشته است و هیچ وقت بر آن ملت ظلم نکرده است. چین و افغانستان یک جامعه با امنیت مشترک است زیرا که امنیت و ثبات آن کشور به نفع چین می باشد. در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ شی جین پینگ رئیس جمهور چین در بیستمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با تأکید مجدد بر اهمیت وضعیت افغانستان برای امنیت و ثبات منطقه برای دفعه دیگر مساعدت به تحقق بازسازی مسالمت آمیز در افغانستان را اعلام کرد. در سالهای اخیر، طرف چین از طریق کانال دوجانبه همکاری های ضد تروریزم و امنیتی با افغانستان را تقویت می کند و از طریق مکانیزم گفتگوی سه جانبه چین- افغانستان- پاکستان عزم و همت مبارزه با تروریزم را آشکار می کند. طرف چین از طریق سازمان همکاری شانگهای، مکانیزم همکاری و همآهنگی ضد تروریزم اردوهای چهار کشور چین-افغانستان- پاکستان – تاجیکستان از کوشش های افغانستان در مبارزه ضد تروریزم پشتیبانی می کند و با مشارکت در مکانیزم های چندجانبه در مسئله افغانستان از فیصله های آن کشور حمایت می کند و با مداخله به امور داخلی افغانستان به هر بهانه مخالفت می کند و خواهان خروج با برنامه منظم و مسئولیت پذیر نیروهای خارجی از افغانستان و دست یابی آن کشور به صلح دائمی می باشد.

علاوه بر اینها، طرف چین از حل و فصل مشکلات امنیتی افغانستان از راه انکشاف پشتیبانی می نماید. بعد از آغاز بازسازی افغانستان، کشور چین به گسترش همکاری های با آن کشور در زمینه های تجارت، تأسیسات زیربنایی، اکتشاف و استخراج انرژی اهمیت می دهد و با باز کردن بازار چین به سوی محصولات ویژه افغانستان از جمله جلغوزه، زعفران و قالی و مهیا کردن کریدور حمل و نقل، اتصالات افغانستان با منطقه تحت چوکات ابتکار یک کمربند و یک راه را تقویت می کند تا افغانستان با استفاده از مزایای موقعیتی عملکرد خونسازی را ارتفاء دهد و زودتر به خودکفایی دست یابد. در سال روان پس از بروز شیوع مریضی ناشی از کووید-۱۹ در افغانستان، چین جهت پشتیبانی از کوشش های آن کشور در مقابله با کرونا جمعاً شش گروه و بیش از ۲۰ تن محموله کمکی به آن کشور ارسال کرده است . همچنین در صورتی که قیمت مواد غذایی کابل رشد قابل توجهی می یابد، لوازم زندگی از جمله آرد، برنج و روغن را خریده و برای مردم کابل توزیع کرده است. اخیراً طرف چین وسایل زمستانی را آماده کرده تا به ولایت های شمال آن کشور توزیع کند و کمک های خوراکی چین یکی پس از دیگری به افغانستان خواهد رسید و امید است با کمکهای طرف چین این زمستان برای مردم افغانستان خیلی سرد نباشد.

عزم چین جهت همبسته گی و همراهی با افغانستان هیچ وقت تغییر نکرده است. در مرحله بعدی، طرف چین با استفاده از مزایا و جایگاه بین المللی خود به پیشبرد منظم پروسه صلح و مصالحه افغانستان کمک ادامه دار ارائه و با آن کشور مندرجات تفاهم نامه چین و افغانستان مبنابر پیشبرد ساخت و ساز یک کمربند و یک راه را فعالانه تطبیق و برای انکشاف اجتماعی و ظرفیت سازی امنیتی افغانستان کمک های در حد توان خود را ارائه خواهد داد. چین آرزومند است به اتفاق افغانستان از فردای زیبا و سعادتمند استقبال کنند.

Suggest to a friend:   
Print