Home > Embassy News
تمایل چین برای شریکسازی تجربیات فقرزدایی خود با افغانستان
2021-03-18 20:26

روز ۲۵ فبروری سال روان میلادی تاریخ ویژه ای برای مردم چینایی می باشد. به این تاریخ شی جین پینگ رئیس جمهور چین در نشست کشوری جمع بندی و تجلیل از نبرد چین با فقر، پیروزی جامع در این نبرد در آستانه صدمین بزرگداشت تأسیس حزب کمونیست چین را موقرانه اعلام کرد و از فقرزدایی ۹۹/۹۸ میلیون تن از نفوس فقیر روستانشین مطابق با معیارهای کنونی سخن گفت و افزود ۸۳۲ ولسوالی فقیر و ۱۲۸ هزار قریه فقیر به طور کامل فقرزدایی صورت گرفته و با برطرف شدن معضل فقر مطلق حرکت معجزه آسایی در تاریخ بشری ثبت شده است.

شی جین پینگ وقتی که از مناطق محروم بازدید می کرد ابراز داشت فقرزدایی، بهبود معیشت و رفاه جمعی از ضرورت های اصلی سوسیالیزم است. حزب کمونیست چین از روز تأسیس سعادت مردم سراسر کشور و احیاء ملت چین را وظیفه خود می دانسته و متعهد بوده است که نفوس و مناطق فقیر را همراه با کشور به رفاه همه جانبه هدایت کند. از برگزاری مجمع هجدهمین کنگره حزب کمونیست چین بدین سو، پروسه فقرزدایی در چین پیوسته شتاب می گیرد. کمیته مرکزی حزب کمونیست چین بنابه آیینی که هیچ کدام فردی و هیچ کدام منطقه ای درگیر با مسئله فقر نباید جا بماند، دائماً روی نوآوری ایده فقرزدایی کوشش می نموده و با مشخص کردن اهداف، پروژه ها و سرمایه کمکی به هر خانوار و هر فرد فقیر کمک سازگار با خودش را ارائه می دهد ضمناً نتایج فقرزدایی را ارزیابی کیفی و کمی می کند تا اینکه تمام نفوس فقیر دیگر نگران خوراک و پوشاک نباشند و حقوق آموزشی، درمانی و اسکان آنان تضمین شود و جوانان و میانسالان مشغول باشند و معلولین از کمک هزینه های معیشتی برخوردار باشند و سعادتمند سازی چیناییان بی شمار محقق شود.

علاوه بر این، به حیث کشور در حال توسعه و پرجمعیت ترین کشور در جهان، چین دارای نزدیک به یک پنجم نفوس جهان می باشد. طی چهار دهه که سیاست اصلاحات و درهای باز اتخاذ شده است، ۸۵۰ میلیون نفوس فقیر کاهش یافته که این جمعیت بیش از ۷۰ درصد کل میزان جهانی در این عرصه را به خود اختصاص می دهند و دست آورد اعجازآمیز چینایی را در تاریخ فقرزدایی جهانی آفرینش کرده است. پیروزی چین در نبرد با فقر خدمت مستقیم برای مدیریت فقر جهانی محسوب می شود و به طور چشمگیر میزان فقر بشر را کاهش کرده و برای فقرزدایی بشر اطمینان و خرد را ارائه داده است .

فقر و فقرزدایی همیشه از مسائل مهم و مورد توجه تمام بشریت می باشند. گسترش مریضی همه گیر ناشی از کووید-۱۹، جهانی شدن اقتصاد را تحت تأثیر محسوس قرار داده است طوری که اقتصاد جهانی روند زوال را ادامه می دهد و فاصله طبقاتی میان ثروتمندان و فقرا در جهان در حال تشدید است و حل معضله فقر مشکل تر می شود. در" دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعهٔ پایدار" که توسط سازمان ملل متحد نشر شده است " بدون فقر: به تمام انواع فقر در هر کجا باشد پایان دهیم. " در صدر ۱۷ هدف اصلی توسعه پایدار قرار دارد. این هدف نیز درخواست کشورهای درحال توسعه است.

فقر منشأ بسیار مشکلات در این دنیا ست. درست است که اقتصاد افغانستان در بیست سال پس از آغاز بازسازی آن کشور رشد می کند، ولی براثر جنگ و بی ثباتی خیلی کند رشد می کند و بسیاری از مردم در زیر خط فقر با هزار زحمت زندگی می کنند. حکومت افغانستان به این مسئله به طور عمیق پی می برد و با اقداماتی مثل بهبود شرایط معیشتی و اجتماعی، مبارزه با فساد، کمک به نفوس فقیر، راه اندازی تأسیسات زیربنایی کشاورزی و آبیاری، برنامه ریزی جهت ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مناطق دورافتاده، پیش برد پروژه های بزرگ جهت تقویت اتصالات منطقوی، کوشش می نموده است تا مردم افغان از تله فقر رهایی یابند و در راه فقرزدایی به دست آوردهایی نائل شده است ولی هنوز خیلی راه ها را باید پیمود.

حزب کمونیست چین در بیش از ۴۰ سال پس از اتخاذ سیاست اصلاحات و درهای باز، به منظور فقرزدایی میلیون ها عضو خود را سوق می دهد تا داخل خانوارهای فقیر روستایی و کوهستانی شوند. حتی بیش از ۱۸۰۰ کادر حزب کمونیستی در حین ارائه خدمات در امر فقرزدایی جان خود را فدا کردند. حال کوشش های حزب کمونیست چین به سلسله ای تئوری ضد فقر ویژه چین منجر شده است، طرف چین مایل است همراه جوانب مختلف تجریبات خود در زمینه فقرزدایی را شریک سازد و به فقرزدایی جهانی کمک کند.

اول، پایبندی به توسعه مردم محور. تحقق، حفاظت و گسترش منافع اصلی مردم باید نقطه آغاز و مقصود هر کار باید. فقرزدایی، بهبود معیشت، تحقق رفاه جمعی همواره آیین اصلی و مسئولیت خطیر حزب کمونیست چین در مسیر خدمت برای مردم است. در این راستا، حکومت چین همواره رل عامل و راهنمای استفاده از بودجه را بازی می کند و از راه اندازی کورکورانه پروژه های بزرگ اجنتاب می کند و در توزیع بودجه به تأمین فقرزدایی اولویت می دهد در حالی که با تقویت نظارت همیشه رضایت مردم را معیار ارزیابی نتیجه فقرزدایی قلمداد می کند تا اینکه بودجه در جای مناسب و به روش مناسب استفاده شود و به نتیجه مطلوب رسد.

دوم، پایبندی به متمرکز سازی قدرت در انجام امور بزرگ. امور بزرگ به مسائل مهم در توسعه اجتماعی، معضلات در اصلاحات و مسائل مربوط به نفع مردم اشاره می شود. متمرکز سازی قدرت یعنی اینکه با مدنظرگیری وضعیت کل، مردم را به استفاده از مزایای منابع اجتماعی درعرصه های مختلف جهت به حد اکثر رساندن سودمندی منابع و توسعه پایدار تشویق می کنند. یکی از سه نکته پیشنهادی وانگ ئی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در مراسم افتتاحیه گفتگوی بین الافغانی این است که تدابیر آینده افغانستان باید فراگیر و همه شمول باشد که هم به منافع اقوام، احزاب و مذاهب مختلف توجه می کند هم اجماع نظر تمام مردم افغان را منعکس می کند. متمرکز سازی قدرت می شود گفت کلید مشکلگشای افغانستان می باشد.

سوم، خشکاندن ریشه فقر از راه توسعه. راهکار هسته ای پیروزی درخشان فقرزادیی در چین کمک دقیق است یعنی اهداف کمک را به طور دقیق و مشخص مدیریت می کنند و منابع را به طور دقیق و مشخص توزیع می کنند و سیستم اطلاعات ثبت آرشیو سراسر کشور را ایجاد می کنند تا منابع به راستی برای اشخاص و مناطق محتاج به کار رود. به علاوه، حکومت چین با ثبات قدم روش " خون سازی" در کمک به کسان و مناطق محروم پیش می گیرد یعنی در توانمندسازی آنها در فقرزدایی و افزایش قدرت محرک توسعه پایدار مناطق فقیر کوشش می کند و مطمئن ترین طرح های فقرزدایی را ارائه می دهد و مکانیزم ارزیابی و مساعدت به جلوگیری از برگشت به فقر را ایجاد می کنند تا مدیریت و مساعدت خانوار و مناطق فقیر تضمین شود.

چهارم، پالیسی ادامه دار. حزب کمونیست چین تنها حزب حاکم کشور و به نماینده گی منافع اصلی گسترده ترین مردم چینایی می باشد. حزب کمونیست چین به حیث اولین مسئول همیشه رهبری فقرزدایی را اصرار می کند و با مدنظر طرح کل، جوانح را همآهنگی می کند و پیوسته نظام ها و روش های موجود فقرزدایی را ارزیابی می کنند آنچه مناسب نباشد را کنار می گذارد و آنچه باید اصلاح شود را اصلاح می کند تا موثرانه از مسائلی مانند فیصله گیری ناوقت و کارآیی کم که معمولاً در کار فقرزدایی جهانی دیده می شود اجنتاب کند و گروه های مختلف کادرها با یک نقش راه متحدانه کار می کنند تا سیاست مفید تطبیق شود و این روش به توسعه خیلی کمک می کند.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین فرا می خواند که جهانی شدن اقتصاد باز، همه شمول، به نفع همهمتع، متعادل، بردبرد باید پیش برد شود تا برای توسعه مشترک تمام بشریت بستر مطلوب ایجاد شود و فقر و عقب مانده گی که هنوز گریبان گیرمردم بسیاری از کشورها است ریشه کن شود و کشورها از ثمرات انکشاف و مردمان از سلامتی و رفاه بهره مند شوند. چین و افغانستان همسایه دوست با سابقه دوستی بیش از دو هزار ساله استند و دو کشور همیشه به یکدیگر کمک می کنند و شریک قابل اعتماد همدیگر می باشند. طرف چین مایل است براساس احترام به تمایل طرف افغانستان، همکاری با آن کشور در زمینه فقرزدایی را تقویت کند و کمک ها و پشتیبانی فنی بدون هیچ پیش شرط را در حد امکان خود ارائه دهد تا افغانستان با تحقق کاهش فقر به استقلال اقتصادی و صلح و انکشاف دست یابد و با ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک رفاه بیشتری برای مردم افغان به ارمغان آید.

Suggest to a friend:   
Print