Home > Embassy News
همکاری در مبارزه با تغییرات اقلیمی وایجاد جامعه ای با سرنوشت مشترک انسان و طبیعت
2021-05-17 20:24

به تاریخ ۲۲ آپریل سال روان میلادی، شی جین پینگ رئیس جمهوری مردم چین به دعوت جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در نشست مجازی سران پیرامون تغییرات اقلیمی حضور یافت و سخنرانی مهمی تحت عنوان << ایجاد جامعه ای با سرنوشت مشترک انسان و طبیعت >> را ایراد کرد. شی جین پینگ در سخنانش ضرر رساندن تمدن صنعتی به طبیعت و تضاد عمیق بین بشر و طبیعت را تشریح نموده، جامعه جهانی را به مبارزه با تغییرات اقلیمی دعوت کرد. سخنان شی برای انکشاف دائمی بشر و محیط زیست کره زمین حائز ارزش حقیقی می باشد.

محوریت ایده ایجاد جامعه ای با سرنوشت مشترک بشر و طبیعت بر "پایبندی" های ذیل استوار است :

-- پایبندی بر همزیستی انسان با طبیعت. طبیعت شرایط اساسی انسان برای زنده گی و توسعه می باشد و انسان باید طبیعت را احترام، دنبال و حفظ کند نه اینکه خلاف با قانون طبیعی عمل کند. ما باید طبیعت و محیط زیست را مانند چشمان خود حفاظت کنیم و شکل گیری همزیستی انسان با طبیعت را پیش ببریم.

-- پایبندی بر انکشاف سبز. کوه های سرسبز همان کوه های طلا ست و حفظ محیط زیست همان حفظ بهره وری و بهبود محیط زیست همان انکشاف بهره وری. باید از روش های کوتاه بین مبنابر انکشاف موقت با قربانی محیط صرف نظر کرد و با بهره مندی از نوآوری به عنوان نیروی متحرک ساختار اقتصادی، انرژی و صنعتی را بهینه ساخت تا اینکه محیط زیست خوب ضامن انکشاف پایدار اقتصادی و اجتماعی جهان شود.

-- پایبندی بر میدیریت سیستمی. باید براساس قانون درونی سیستم زیست محیطی تمام عناصر زیست محیطی را مدنظر گرفت و نباید در صورت سردرد به علاج سر و یا در صورت پادرد به علاج پا پرداخت.

-- پایبندی بر چندجانبه گری. در مسئله مدیریت محیط زیست، باید بر اساس قانون بین المللی، با محوری عدالت و حق، عمل کارآمد را مورد هدف قرار داد. کشورها باید همکاری کنند نه همدیگر را ملامت؛ باید به عمل پایداری کنند نه دستورات زود زود تغییر دهند. باید به وعده های خود عمل کنند نه خیانت. شی جین پینگ خاطر نشان کرد که چین از بازگشت آمریکا به پروسه مدیریت اقلیمی استقبال می کند. چین و آمریکا به تازه گی بیانیه مشترک جهت مقابله با بحران آب و هوایی را منتشر کردند و چین انتظار داشت تا همراه با جامعه جهانی به شمول کشور ایالات متحده آمریکا برای پیشبرد مدیریت محیط جهانی کوشش کند.

-- پایبندی بر اصل مسئولیت مشترک اما متفاوت. کشورهای در حال توسعه با چالش های مختلف از جمله شیوع بیماری کووید- ۱۹، انکشاف اقتصادی و مبارزه با تغییرات اقلیمی روبه رو استند. باید به طور کامل سهم کشورهای در حال رشد برای مقابله با تغییرات اقلیمی را تایید کرد و به مشکلات مخصوص و دغدغه های آنها توجه کرد و برای آن کشورها پشتیبانی های مالی، تکنولوژی و کمک جهت ظرفیت سازی ارائه داد.

فرهنگ سنتی چین از قدیم همآهنگی انسان با طبیعت و قانون طبیعی را پرستیده و معتقد است که انسان باید به انکشاف موجودات مطابق با گرایش خودشان کمک کند تا کنش و واکنش مثبت بین انسان و طبیعت صورت گیرد و همه موجودات سالم رشد کنند. چین مدیریت محیط جهانی را مورد توجه قرار می دهد و در آن مشارکت می نماید. در سال گذشته شی جین پینگ در چندین اجلاس چندجانبه به شمول نشست تنوع زیستی ملل متحد، اجلاس آب و هوا به مناسبت پنج ساله گی توافق آب و هوایی پاریس که به شکل مجازی در نیویورک برگزار شد، نشست جانبی پیرامون " حفظ کره زمین " در جریان اجلاس سران گروه بیست به میزبانی عربستان مشارکت نمود و هدف چین را به پیک رسیدن کربن به سال ۲۰۳۰ و خنثی سازی کربن به سال ۲۰۶۰ اعلام کرد. زمان اعلام شده از سوی چین برای به پیک رسیدن و خنثی سازی کربن در مقایسه با زمان اعلام شده از طرف کشورهای توسعه یافته بسیار کم است و ما اطمینان داریم چشم داشت های خود متحقق خواهد شد.

چین و افغانستان کشورهای دوست و در حال توسعه و مشترکاً با معضلات محیط زیست مواجه استند و دل مردمان آن دو کشور هممرز بهم می رسند. شهر بی جینگ پایتخت کشور چین یکی از آلوده ترین مناطق آن کشور بود. در بدترین وضعیت نزدیک به نیم سال آسمان آبی در آن شهر دیده نمی شد. در ده سال گذشته، با اقدامات سیستمی و فشرده از جمله ترویج سوخت تمیز، تعطیل شرکت های با انتشار آلوده گی شدید و محدود کردن استفاده از وسایط، آلوده گی هوای آن شهر به طور همه جانبه کنترول شده است. به سال ۲۰۲۰ کیفیت هوای بی جینگ طی ۲۷۶ روز در شرایط مطلوب بود و در مقایسه با ده سال پیش صد روز افزایش یافته در حالی که میزان پی ام ۵/۲ طی ۳۳۰ روز به درجه پاک رسیده و مردم می گویند آسمان آبی دوباره بر گشته است.

می بینم که حکومت افغانستان برای مدیریت محیط زیست بسیار اهمیت می دهد و اقدامات زیاد از جمله بهینه سازی سیستم گرمایشی شهرها و تشدید مجازات نسبت به تخلفات را اتخاذ کرده و به دست آوردهای نشاط انگیزی نائل شده است. چین به حیث مشارکت کننده، خدمت کننده و پیشتاز ساختن تمدن زیست محیطی جهانی، مایل است همکاری با افغانستان در عرصه مدیریت محیط زیست را تقویت کند و روش های پیشرفته در مدیریت کیفیت هوا و تجربیات خود در نظارت بر کیفیت هوا و آبها را به اشتراک گذارد و باهم سیستم مدیریت محیط زیست جهانی مبنابر عدالت، سازگاری، همکاری و بردبرد را به پیش ببرند و در مقابله با چالش محیط اقلیمی جهانی همدستی کنند تا اینکه یک جهان تمیز و زیبا برای نسل های آینده بماند.

Suggest to a friend:   
Print