Home > Embassy News
آغاز قدرتمند اقتصاد چین در سال 2021 ، تثبیت کننده اقتصاد جهانی
2021-05-28 23:49

طبق داده های اداره آمار چین در فصل اول سال 2021، اقتصاد این کشور با نرخ بالای رشد می کند قسمی که تولیدات ناخالص داخلی با رشد 18.3 فیصدی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به 24931 میلیارد یوان چینایی بالغ شده و در مقایسه با فصل چهارم سال 2020 رشد 0.6 فیصدی را کسب کرد. به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، چین در حالی که صحت حیاتی مردم را حفظ می کند، دست آوردهای توسعه اجتماعی و اقتصادی را تحکیم می کند چنان که با اتخاذ اقدامات قانونی، علمی و منظم جهت کنترول شیوع پاندمی کووید-19 ، اقتصاد داخلی چین مسیر محکم و روبه رشد را نگه داشته و با جهش بزرگی در فصل اول سال روان میلادی به تثبیت کننده اقتصاد جهانی مبدل شده است.

آغاز قدرتمند اقتصاد چین در فصل اول سال 2021 در جنبه هایی مشاهده می شود. یک، اطمینان و انتظارات بازار بهبودی مشخص یافت. به ماه مارچ سال روان، شاخص مدیران خرید بخش تولیدی 51.9 فیصد و نسبت به ماه قبل 1.3 فیصد افزایش یافته؛ شاخص فعالیت های بخش غیرتولیدی 56.3 فیصد و نسبت به ماه قبل 4.9 فیصد افزایش یافت. دو، بازار فعال شد. به فصل اول در سراسر کشور 2.792 ملیون نهاد جدید بازار به اداره مالیات رجوع کردند و این میزان 86 فیصد افزایش یافت. سه، سرمایه گذاری و مصرف طور ثابت احیاء یافت. به فصل اول سرمایه گذاری در دارایی های ثابت 25.6 فیصد و خرده فروشی محصولات مصرفی 33.9 فیصد رشد کرد. چهار، سرمایه و تجارت خارجی رشد چشم گیری پیدا کرد. به فصل اول میزان صادرات و واردات به ارزش یوان چینایی جداگانه 38.7 فیصد و 19.3 فیصد و استفاده واقعی از سرمایه خارجی به ارزش یوان چینایی 39.9 فیصد افزایش یافت. پنج، تولیدات صنعتی سریعاً رشد کرد. به فصل اول ارزش افزوده تشبثات صنعتی که تولیدات سالانه آنها هر کدام بالاتر از 20 ملیون یوان باشد 24.5 فیصد، میزان استفاده از برق صنعتی و میزان باربری قطار جداگانه 23.9 فیصد و 13.9 فیصد افزایش یافت و نرخ بهره مندی از تولیدات صنعتی رکورد جدیدی از سال 2013 به این سو را ثبت کرد. شش، بخش موتور انکشافی جدید رشد خوبی پیدا کرد. به فصل اول ارزش افزوده در صنایع تولیدی با استفاده از تکنولوژی بالا 31.2 فیصد افزایش یافت. هفت، سطح زنده گی مردم ارتقاء یافت. به فصل اول درآمد سرانه چین 13.7 فیصد افزایش داشته، کیفیت هوای 80.9 فیصد روزهای این فصل مطلوب بوده و میزان متوسط ذرات ریز در هوا در شهرهای ولایتی و بزرگ تر 2.2 فیصد کاهش یافت.

در حال حاضر اقتصاد چین تا هنوز در مرحله ریکاوری واقع است و با تمرکز برروی اولویت ها به رشد قوی ادامه خواهد کرد. اول، بارهای بر دوش نهادهای بازار به طور ادامه دار سبک خواهد شد. با بهره مندی از پالیسی های بیشتر عادل و شامل، نهادهای بازار از پشتیبانی بیشتر برخوردار شده، در تقویت کارآفرینی و نوآوری مردم اقدام شده، با تدابیر مشخص مالیات شرکت کوچک کاسته شده و کاهش مالیات از طریق اصلاحات ساختاری در نظام مالیاتی پیش برده خواهد شد. دوم، شرایط بازرگانی بهینه سازی و رقابت عادلانه تشویق می شود. اصلاحات "واگذاری حقوق اداری، مدیریت و خدمت " را پیش برده و مراحل، اسناد و هزینه برای تصویب درخواست شرکت های مربوطه را کاهش داده ، در نوآوری در نظارت بر جریان کار و پس از کار کوشش کرده، در بعضی مناطق ارزیابی شرایط بازرگانی را آغاز کرده، پلان ایجاد نظام بازار با استاندارد بالا را به تصویب رسانده، رهنمایی ضد انحصار در زمینه اقتصاد مبنابر تکنولوژی دیجیتال را منتشر کرده و اصلاحات پیرامون توزیع عوامل تولیدی را انکشاف مثبت خواهند داد. سوم، سیاست درهای باز در سطح بالا را در پیش می گیرند. با تطبیق پالیسی های مبنابر پشتیبانی از تجارت و سرمایه گذاری خارجی، بخش های اساسی تجارت و سرمایه گذاری خارجی را تحکیم کرده، ساختن مناطق آزاد اقتصادی را پیش برده و ساختن بندر تجارت آزاد های نان را تسریع کرده تا به دست آوردهای مرحله ای نایل شود و برای تطبیق << توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای >>(RCEP)آماده سازی کرده و در زمینه های ساختن مشترک کمربند و راه و همکاری تجارتی جهانی به موفقیت های قابل توجه نایل خواهد شد.

علاوه بر این، چین با شهرسازی جدید و پیاده کردن استراتژی مهم منطقوی، ظرفیت سازی در نوآوری تکنولوژی را تقویت کرده، توسعه با کیفیت صنایع تولیدی را پیوسته به پیش برده، در راه احیاء مناطق روستایی و مدرنیزه کردن کشاورزی قدم های جدید برداشته و فعالانه به کارهای جهت به پیک رسیدن و خنثی سازی کربن می پردازد.

در حال حاضر، وضعیت پاندمی کووید -19 در مناطق مختلف جهان متفاوت جلوه می کند. تزریق واکسن کرونا در کشورهای در حال توسعه به کندی پیش می رود و باعث جلوگیری از ریکاوری اقتصاد آنها می شود. و اما یک خبر خوش. به تاریخ 7 ماه می، واکسن سینوفارم ساخته گروه داروسازی ملی چین (سینوفارم) مجوز استفاده فوری سازمان صحت جهانی را کسب کرد. این اولین نوع واکسن غیرغرب است که از لحاظ امنیت، اثربخشی و کیفیت به طور رسمی مورد تأیید سازمان صحت جهانی قرار گرفته است و گزینه واکسن مطمئن جدیدی برای کشورهای در حال توسعه فراهم آورده و به شدت کمبود واکسن را جبران و دسترسی آنها به واکسن را تقویت خواهد کرد.

چین به حیث همسایه خوب و شریک استراتژیک افغانستان همواره به بازسازی و انکشاف اقتصادی و معیشتی آن کشور توجه و در آن مشارکت می کند. چین متعهد به ارائه 700 هزار دوز واکسن کرونا برای افغانستان است و حالا با نهایت کوشش "شکاف مصونیت" بین کشورهای توسعه یافته با کشورهای در حال توسعه را پر می کند. در صورتی که پاندمی کرونا بخوبی کنترول شود، بازار کلان داخلی و بالقوه عظیم مصرف چین برای اقتصاد جهانی انرژی انکشافی را پی در پی فراهم خواهند آورد و چین نیز همکاری خود با کشورها از جمله افغانستان و دیگر کشورهای مسیر "کمربند و راه " را گسترش خواهد داد تا برای رهایی آنان از تأثیرات کرونا و تحقق انکشاف صلح آمیز خدمت کند.

Suggest to a friend:   
Print